Nov 12, 2008

Mer väskor och annat

Jag förstår inte alls hur bilderna i Blogger fungerar, eftersom jag inte får in dem i rätt ordning hur jag än försöker. Men kanske det går också såhär...

Första bilden är annat än syende, som jag också har börjat med. Vad det skall bli får ni se senare.


En retro-väska av ny modell. Det är en beställare som jag aldrig träffat, så det kan ju visa sig inte alls vara hennes stil eller för mycket retro. I så fall skulle jag vara själv väldigt nöjd med att behålla denna väska ;)
På bilden ovanför ser man väskan med långt handtag, på bilden nedanför med två korta handtag. Idéen kommer från Suuri Käsityölehti nov/dec 2008 och går alltså ut på att en sida av de två handtagen sitter fast med en knapp, som man kan ta upp och lägga fast i varandra. Jag gjorde inte helt lika som i tidningen, utan gjorde bara ett vanligt knapphål och satte dit jeans-knappar eftersom jag tyckte att det på något sätt passade perfekt in.

Den sista väskan går till samma person som väskan ovanför. Denna är ganska samma modell som en jag gjort tidigare i samma tyg, men gröna kantband denna gång. Kantbandet är väldigt smalt, så det var svårt att få dit det över två lager tyg. Nu vet jag nog att skaffa breda kantband till nästa gång. Denna väska har även en ficka av det blommiga tyget inuti.

Mönster: egna
Material: blommigt tyg från Ikea, gult tyg till insidan från gamla gardiner, retrotyget kommer från min mamma, jeansknappar som jag hittade här hemma
Positivt: jag blir så glad av båda tygen, och väskorna är relativt lätta att sy (hade mest problem med jeansknapparna och hoppas på att de håller fast)
Negativt: kantbandet på Ikea-väskan blev lite vågigt

1 comment:

Fotograf Jenny Thörnberg said...

Jättefina väskor, gillar den i Ikea tyget jättemycket.