Oct 1, 2008

En tunika-dräkt

Jag ville laga ett varmt set nu till hösten och kom fram till detta. Skjortan/tunikan har jag egentligen ritat själv, med utgångspunkt i någon annan skjorta som hade raglanärm. Tösen har ännu inte provat dessa kläder, så jag vet inte alls hur de ser ut på. Meningen var nog att det skulle bli en tunika med matchande byxor, men jag tror att risken är att det ser ut som en jätte stor och bred skjorta med matchande byxor...

Färgen på skjortan gillar jag i alla fall jätte mycket. Härligt fräsch äppelgrön. Allting är i velour. Halskanten på skjortan är i samma velour som byxorna, även så fickan (som inte alls blev bra och bara bubblig).

Nedre kanten och ärmarna har jag sytt med smal sicksack, så de blev vågiga. Jag ville bara testa detta, hur det skulle bli och se ut, men tror jag borde ja sytt in lite i stället.
Byxorna blev lite vågiga när jag sydde ihop dem. Men det kanske inte syns sen när de kläs på? Mudden är vit, eftersom jag inte har varken samma rosa eller ljusgröna mudd. Då tyckte jag att vit passar bäst.
Såhär ser det ut tillsammans. Live-bilder måste jag lägga upp senare, för att visa om det är ett helt misslyckat projekt. Allting är nog på experiment-stadiet, så få se om jag nånsin vågar visa upp min tös i detta set ;)

Mönster: både skjortan och byxorna är omritade från gamla mönster, storlek 80
Material: rosa och äppelgrön velour från Myllymuksut, vit mudd från Eurokangas
Positivt: tanken är i alla fall bra, det är ett gulligt set ;)
Negativt: fickan blev ful (jag måste nog säkert sy om den), skjortan blev onödigt bred

No comments: