Oct 19, 2008

Retro-tunika av gammalt dynvar

Min mamma hämtade detta tyg som ett dynvar till mig och glad blev jag! Det är härligt! Tösen min behöver lite fina kläder, så jag tog lite mått av en köpt tunika för att klippa ur detta tyg. Jag ville inte ta efter nåt färdigt mönster, eftersom jag vet att det ändå alltid blir helt för stort då. Denna tunika sydde jag en morgon när vi skulle på besök på eftermiddagen, så jag hade lite tidspress att få den klar ;)

Mönstret är jätte enkelt. Ett framstycke och ett bakstycke. Ärmen är halv dels för att det ser fint ut och dels för att tyget inte räckte till en hellång ärm ;) Men det blev ju faktiskt bättre såhär. Kanterna är natur/beige/hudfärgad kantband.
Här ser man att tunikan faktiskt passar perfekt på lilla "tigern" (jag måste ju kalla henne tigern nu, efter förra inlägget ;) ). Eftersom den är så kort som den är skulle den också se jätte bra ut med vanliga byxor under, fast hon här har strumpbyxor.

Mönster: eget, storlek som passar min lilla 16-mån
Material: gammalt dynvar, gammalt kantband, tryckknapp i halsen
Positivt: den är så söt ;). Nu har jag äntligen ett bra mönster för en tunika till tigern
Negativt: tyget är så gammalt och skört att det sprack på två ställen när jag satte på tunikan :(. Den borde egentligen varit lite större när det var ett vävt icke-stretchande tyg. Man lär sig av sina misstag ;)

3 comments:

Anonymous said...

Din mamma värkar ju ha bra lager pa retro tyger (eller tillgang) ;) Fina saker du syr! Alltid kul med andra "nybörjare" :)

OttoPippi said...

Urhäftig!!!! Kul med egen modell!!

Gulligan said...

Jättefin!!!