Sep 7, 2008

Mera byxor

Idag städade jag i tösens klädskåp och konstaterade att hon äger en massa par byxor men inte en enda bra tjockare sorts långärmad skjorta. Så vad gör jag då? Jo, jag sätter mig ner och syr ett par byxor. Logiskt eller vad?

När jag gjort de förra byxorna tänkte jag att de kanske skulle se helt kul ut som breda byxor med mudd i midjan och benen. Samtidigt blev de ju halva byxor, eftersom jag i detta mönster använde mig endast av mittendelen på de förra.
Det var igen rätt så jobbigt att få till mudden när det var så jätte mycket tyg som skulle sitta fast i så lite mudd, men det gick ganska bra. Annars är detta också en lätt och snabbgjord byxa som passar fint som innebyxor. Detta tyg är inte stretchande men eftersom modellen är så bred så blir de inte och strama åt någonstans.

Mönster: modifierat från Ottobre
Material: tyget kom från min mammas tyg-gömmor, ljusgul mudd från Eurokangas
Positivt: lätta att sy, även om mudden kan vara lite knepig
Negativt: mudden blev alltså inte perfekt, men kanske nästa gång ;)

No comments: