Sep 22, 2008

Solen skiner än på hösten

Mina favoritfärger inkluderar orange och gult, så dessa två var ganska klara val när jag skulle laga en ny skjorta till lillflickan. Dessutom råkar ju solen vara gul, så där hade jag automatiskt idé till applikation ;)
Hela skjortan ser ut som bilden ovan. Jag valde att sy hela skjortan med gul tråd och sydde dessutom en söm utanpå sömmarna för att det skulle se lite annorlunda ut. Jag syr fortfarande med min basic-maskin så där finns det inga desto finare sömmar, men även denna stretch-sicksack tycker jag passar bra.
Solstrålarna hade jag lite problem med, då de är sydda men satängsöm på stretchande tyg. De ville buckla hit och dit, men det syns nog inte lika bra sen när skjortan är påklädd.
Här ser man skjortan på flickan. Sol-halvan går hela vägen runt, så skjortan ser i princip likadan ut bakifrån som framifrån. Ett minus är att jag inte har sådana redskap som man borde för att laga applikation, men ville ändå fästa fast solen på tyget innan jag sydde fast den, och nu blev hela solen bara hård, eftersom jag har ett stabiliserande material som gör det tjockt.
Lägg märke till den fina namnlappen i kanten! De är beställda från minanamnband. Nu äntligen får jag lägga mitt eget märke på mina kreationer.

Mönster: t-skjorta från Katrin Wassdahls bok i storlek 80
Material: orange interlock (ett härligt material att sy barnkläder av!) och gul mudd (solen är också i samma mudd) från Myllymuksut
Positivt: enkel skjorta att sy, och den blev fin ;)
Negativt: solen som blev stel på grund av materialet som stryktes fast mellan solen och skjortan

2 comments:

Helena said...

Fin tröja! Bra idé med solen som går över på baksidan. Vad synd att det blev stelt. Man kanske inte behöver ha extra stabilisering?

ildana said...

Nästa gång måste jag prova om jag lyckas få till en applikation utan nånting mellan tygen. Inte vill man ju ha stela kläder på barn...