Sep 16, 2008

Världens enklaste halsduk

Eftersom det nu mitt i allt har blivit kallt på riktigt så behövs det diverse tillbehör för att klara sig i kylan. Tösen äger till exempel inte en endast ordentlig halsduk. Eller ägde inte förrän ikväll ;)
När vi var ute och lekte kom jag på idén till världens enklaste halsduk som verkligen fungerar, hålls på plats och håller halsen varm. Resultatet är den ni ser på bilden. Nu gjorde jag den så snabbt och lite slarvigt att det finns en massa att förbättra, men jag ville först och främst testa den.
Jag har tagit en bit (ca 40 x 10 cm) fleece och en lite mindre del mudd. Sedan sydde jag ihop så att också fleecen drar ihop sig lite och alltså sitter bra runt halsen (men utan att dra åt och strypa!). Till sist tryckknappar för att lägga fast den runt halsen så den sitter på plats.
En annan point med att ha ett annat tyg på insidan är ju att fleece kan bli rätt så svettigt om det sitter direkt mot huden, så detta är säkert mycket skönare.
Här visas livebild av hur halsduken ser ut. Jag borde kanske kalla den för någonting annat än 'halsduk' eftersom det ju inte alls är någon duk... Det är ju egentligen som en löstagbar halsdel från en polo-tröja.

Mönster: eget
Material: en gammal ko-filt i fleece, mudd, tryckknappar
Positivt: jätte enkelt och jätte praktiskt, tror jag skall sy en likadan åt mig själv
Negativt: inget (om det inte visar sig att flickan ändå stryper sig i den, eller nåt...)

No comments: