Sep 9, 2008

Äntligen en skjorta

Nu har jag fått klart skjortan som matchar dessa byxor. Den går i samma färger, med gulligt ljust rutigt tunt flanell-aktikt tyg och ljusgul mudd. Eftersom jag tidigare märkt hur löjligt stora Ottobres kläder blir på vår lilla smalis, så gjorde jag denna i storlek 74 och den passar då bra.
Detta var första gången jag gjorde ett sprund! (Det tog ett tag innan jag alls förstod vad ett sprund var...) Det är långt ifrån perfekt, men det duger ;). Som man ser på bilden så måste jag sy en extra söm längst nere fast den inte egentligen borde vara där, men jag fick det inte snyggt där sprunddelarna gick in till baksidan. Dessutom har jag inget som stärker bitarna nu, så knäppen sitter fast i endast två lager tyg. Är det kanske här man borde använda nånting som heter mellanlägg?? Och i axelsömmarna?? (Vad exakt mellanlägg är har jag inte heller än kommit fram till...)
Och varför har jag aldrig förr kommit på att använda tryckknappar?? Jag har suttit och sytt i en massa sneda, fula knäppen i stället för att få det enkelt och snyggt med dessa (dessutom var det ju lite roligt att få använda hammaren på kläder ;) )
Jag kan inte riktigt förklara varför jag sydde mudden så långt ifrån kanten, men eftersom mudden blev så lång så tänkte jag se om det skulle bli snyggt. Det ser egentligen lite tokigt ut att ha sömmen så långt från kanten. Dessutom så ledde det ju också till att tvillingsömmen inte tog helt fast i själva skjorttyget, vilket ju inte är så hemskt hållbart.

Mönster: Ottobre 1/2006, storlek 74
Material: tunn flanell från mammas gömmor, mudd och tryckknappar från Eurokangas
Positivt: den blev ganska långt som jag tänkt. bra att veta nu att det är storlek 74 jag skall gå efter om mönstret är från Ottobre
Negativt: tyget är inte stretchigt alls, vilket gör skjortan lite svår att klä på, även om det finns sprund för att få huvudet igenom. Muddarna i ärmarna blev lite för spända. Detta blir nog bara en hemmaskjorta, tror jag ;)

No comments: